onsdag 8 maj 2013

När man prutar av principskäl och blir ägare till tveksamma objekt

Idag var jag i Kristianstad på Arbetsförmedlingen, höll en företagspresentation och gjorde mitt bästa för att vara en avväpnande och festlig potentiell arbetsgivare. Det finns få saker som är roligare men samtidigt finns det få saker som kan vara så dränerande - jag blir lite grann som en blöt strumpa efter en sådan social urladdning. Efter mötet hade jag lite tid över innan tåget och hade tänkt sörprajsa en kompis på jobbet - det föll sig så att tösen var ledig idag och där stod jag i Kristianstad. Så jag besökte en antikaffär. På två våningar trängdes massa skräp och en hel del bra grejer, attans dyrt prissatt var det men där fanns prutmån visade det sig. Jag lyckades gå förbi en elefant av Vicke Lindstrand vilket jag i efterhand ångrar då jag kom på att min syster antagligen skulle vilja ha den, så jag får se om jag åker tillbaka.

En del saker saknade prislapp och jag högg tag i en Atterberg-vas i hopp om att den skulle vara billig, plus en liten udda kopp som stod där alldeles kaxigt och utsatt - jag känner så väl igen den så jag ville mest ha den billigt för att kunna googla den. Efter att ha babblat bort en stund med en bekant till ägaren (vi avhandlade Holland, arbetslöshet, Autobahn, dialekter och kärlek) så fick jag till slut prata med ägaren, som utbrast "Män dä ä jö en Attårbärj" och ville ha alldeles för bra betalt för vasen. På pin kiv prutade jag järnet och gick därifrån med en vas som jag är osäker på om jag egentligen ville ha, jag kan ha fastnat i dealandet... Den lilla koppen hängde med i alla fall, och i väntan på anslutande buss till kontoret från tåget köpte jag en figurin som i bästa fall är Simmulson och i värsta fall mest anskrämlig. Nu väntar långledigt och uppstyrning av hemmet efter att jag på min lediga dag igår släpade hem massvis med fynd som min käre far gjort, plus fångsten från loppisrundan vi gjorde tillsammans under eftermiddagen. Överst på priolistan står dock trädgården, för att undvika dåligt rykte i grannskapet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar