söndag 5 maj 2013

Kommer maj är snart sommaren här

Första maj tillbringades traditionsenligt på mormors födelsedagskalas, och inte vilken födelsedag som helst utan nittio bast minsann. Sedan ett par år tillbaka så har hon lämnat älskade Öland för Kalmar och i och med att jag bara var uppe över dagen så fick jag nöja mig med att glo på ön över sundet, men i sommar så blir det Ölandsrunda. Temat för kalaset var "ladies only" och släktens donnor, tjejer, tanter och damer åt lunch på ett himla tjusigt hak nära Slottet. Jag kan över huvud taget inte minnas namnet på plejset och då frågade jag ändå min kusin en gång extra, men kristallkronor hade de gott om.

 
Efter lunchen tog vi en sväng förbi släkten som ligger begravd på första parkett med flådig utsikt över Slottet och havet, åkte längs kusten en liten bit och spanade på snygga hus, och sen hem till mormor där vi tryckte i oss tårta.


Några timmar senare fick jag hoppa in i taxi till centralen och sen följde den lika traditionsenliga kaosresan hem. Varje gång jag är uppe och ska bege mig hemåt försöker mormor truga på mig proviant inför resan och varje gång protesterar jag och menar på att det bara tar tre timmar hem. När sen tåget fastnar strax utanför Hovmantorp pga nedfallna träd/signalfel/älg på spåret/annan random anledning och jag håller på att svälta ihjäl så ångrar jag mig.

Då var det alltså maj, som alltid går så fort. Under veckan som kommer ska jag försöka vara lite ledig, åka på antiktjosan i Kullabygden och peppa en aning inför veckan efter som innebär event med jobbet och så semifinal av Eurovision i Malmö med tillhörande middag och VIP-loge. Vad har man på sig vid ett sånt tillfälle? Är det läge att se stramt ointresserad ut eller rulla in sig i 12 meter paljett-tyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar